Cikkek : A fnemessg szerepe, a kirlyi Magyarorszg trtnetben |
A fnemessg szerepe, a kirlyi Magyarorszg trtnetben
2006.12.07. 19:12
PARONAI ANDRS - 4. kt
A FNEMESSG SZEREPE, A KIRLYI MAGYARORSZG TRTNETBEN
Prof. Bessenyei Jzsef specilis kollgiumra
9. tma: SZRAKOZS, JTKOK (vadszat, horgszat, lovagls, tnc,
trsasjtkok)
A XVI. – XVII. szzad gazdasgi, politikai, katonai, vallsi viszonyai – a nagybirtok gazdasgi funkcijnak vltozsa, feszltsg a bcsi Udvar s a rendek kztt, a trk veszly miatti permanens katonai kszenlt – megakadlyoztk, hogy az Udvart jr, ntudatos magyarsg fnemesbl, Udvart lak kozmopolita udvaronc vljk. Olyan udvari let fejldtt ki a fri udvarokban, mely hordozta az Udvart jrt (kirlyi udvarokban tanult, forgoldott) frend rvn az udvarisg ltalnos tartalmt s formjt, de egyben teltdtt sajtosan magyar letmdbeli jellemzkkel.
A fri udvar a nemes ifjak szmra, nemcsak az „udvari jmd” iskolja, de politikai s hadi tudomnyt is lehetett itt tanulni, st gyakorolni, s ezzel az udvar hzagptl szerepet tlttt be.
Lovagls, vadszat, horgszat
A mindennapi let s sport kzt a kzpkor nem vont, olyan les hatrt, mint az antik vagy a modern vilg. Ma sportszmba vesszk pldul a lovaglst. Rgen hozztartozott a mindennapi lethez. Ma sportszmba menne a rgi magyarok hres kardtnca is (chorea per gladios), amely annak idejn csupn stilizlt vvs volt, meg a lovaglsban elgmberedett vgtagok frisstje. Ma sport a vadszat is: rgen dvadirts s lelemszerzs volt a clja.
A lovagls ltalnos szksglet volt hadban s bkeidben.
A rendszeres lversenyek mr a XVI. szzad elejn divatban voltak. II. Lajos kirlynak, tisztn versenyclra idomtott lovai llottak istlliban.
Nemcsak Lajos kirly, de a magyar urak is tartottak kizrlag versenyclra idomtott lovakat, mr csak azrt is, hogy a kirly lovaival versenyre keljenek.
Igen kellemes idtltst kpzett a vadszat.
Ennek kt f kellke volt: j lovak s j kutyk.
A kopfalkk a pecrek gondjaira voltak bzva s tbbnyire az istllk mellett lv lakban voltak elszllsolva.
Nemcsak a kirlyok s fejedelmek, de az urak is sok kopt tartottak, kvetkeztetni lehet Kemny Jnos nyilatkozatbl is, aki majdnem dicsekedve emlti, hogy Bethlen Gbor fejedelem, sok ebet nem tartott, kopja legfeljebb tven volt s kt pecr gondozta ket.
A vadat z, krtszra szoktatott falkk, melyet a falkamester s az egyforma zld ruhba ltztetett lovas pecrek vezettek, lhton kvettk. Ami vadat felvert a kopfalka, az ldztk. A lovas falkavadszatot nmely alkalommal a puskavadszat sszekttetsben tartottk meg.
Az agarakat a furak nagyon szerettk. A frj tvolltben a hziasszony gondoskodott rluk. A kivl pldnyokat „palots agrnak” neveztk, mert ezeket a szobban engedtk menni s nem a falkalban tartottk.
Az agarszatokon, mindenki lhton jelent meg, nagyrszt, kln e clra begyakorolt vadszlovakon. Az agarakat, ha a vadszhely kiss tvolabb esett, szekereken vittk ki, hogy el ne fradjanak. Ott vettk t csoportonknt a lovas agrhordozk.
Az agarakat elssorban nyulak fogsra hasznltk, de fogattak velk, szarvast, farkast, zet, rkt, st hizt is.
Ha a vadszemberek j idben, lhton utaztak, agarakat s slymokat is vittek magukkal, hogy tkzben nyulat, frjet fogatva, teljen az id.
A solymszat mg a XVI. s XVII. szzadban virgkort lte, egszen addig, mg a srtes puska ltalnosan el nem terjedt. A slyomtantk keresett emberek voltak. A nagyobb udvartartsoknl, kln e clra alkalmazott madarszok s madarszmesterek voltak.
A betantott slymokat, igen nagy becsben tartottk.
Hippolit, egri pspk slymai igen hresek voltak s II. Lajos kirlynak nhny pldnyt ajndkozott.
Nemcsak a kirly kapott tantott slymokat ajndkba, a femberek is kedveskedtek egymsnak ilyenekkel. A trk nagyvezrek eltt pedig annyira becses ajndk volt, hogy Erdly fejedelmei rdemesnek tartottk kvetek tjn kedveskedni ilyenekkel.
Vadszathoz, a slymok mellett lyveket s karvalyokat is tartottak.
A madarszs kzben nagy szerepe volt a vizslnak. Ezek kerestk s reptettk fel a szrnyas vadat, valamint a nyulat.
Amikor a solymszni mentek, az egsz trsasg, valamint a vadszszemlyzet mindig lhton vadszott, bajos volt gyalog kvetni a repl vadat vagy nyulat. A madarszmester s a madarszok, valamint nmely r karjn vagy vlln vitte a slymt, lyvt vagy karvalyt. Ezeknek a fejre karmazsin brbl kszlt sapka volt hzva, hogy ok nlkl el ne repljenek.
A vizslkat elre bocstva, megkezddtt a vadszat. Ha a vizsla felzavart egy vadat, abban a pillanatban lehzta gazdja slymnak fejrl a sapkt s az intsre a vad utn replt, s addig hajtotta, ldzte, mg el nem kapta vagy le nem vghatta. Ekkor ismt a vizsla szerepe volt a levgott vadat felvenni s elhozni. A slyom visszareplt gazdja karjra.
Nmelyik rnak a vadszaton kvl, a halszat s a rkszat volt kedvenc idtltse. Leginkbb gyommal vagy kis hlval, horgszbottal fogtk a halat.
m a vadszat s horgszat nem csak a frfiak kivltsga volt, hanem kzs szrakozs, mindkt nemnl.
A furak felesgei, a fri asszonyok, horgsztak, karvalyokkal nyulat fogattak.
A vadszat s halszat, kedvelt mulatsgok voltak, gyakorlati clokat szolgltak az ifjsg nevelsben: mindkett testgyakorls s elkpzs volt a vgvri vitzeknek s az udvarban nevelked ifjaknak az igazi harcokhoz.
A termszet javainak lvezete rsze az udvari letnek, s a szellemi, mvszeti foglalatossg is a szrakozst szolglja: Gerzdi Rabn jellemzi a renesznsz udvarok nemesi idtltst: „A kisasszonyok zent is tanulnak, tudtak jtszani lanton, virginlon. s tanultak nekelni: tncntt, zsoltrt, virgneket.”
Trsasjtkok
1. kockajtk, kockzs
A kzpkori tblakpeken megtalljuk a kockzs brzolst: azok a katonk, akik Krisztus koporsjt rzik, e tblakpre is magukkal hozzk unalomz jtkukat, az korban, kzpkorban egyarnt kedvelt kockt.
A kockajtkot, amely annyira rgi, hogy mg a hatos-tizenkettes szmrendszert rzi, a XVI. szzad Magyarorszgn is zik ezt a jtkot.
1501. februr. 15-n Ulszl kirly ccse, Zsigmond herceg egy negyed forintot fizetett harminchrom, Budn vsrolt, tiszafbl faragott jtkkockrt.
Msfajta jtk az ostbla vagy toccatill. 1525-ben II. Lajos kirly Bcsben kap egy toccatill-jtkot. E jtk doboznak egyik fedlapjn Magyarorszgnak s tartomnyainak cmerei mellett, kis trcskban II. Ulszl s II. Lajos kirly arckpe foglalt helyet.
Az ostblkat igen dszesen ksztettk, nmelyiket elefntcsontbl, ms darabokat ugyanezen anyagbl s aranybl lltottk ssze.
A kockavetsnek s az ostblnak a XIV. szzadtl fogva, heves s sikeres versenytrsa a krtya.
Haznkban sajnos egyetlen kzpkori krtyasor sem maradt fenn. A Bcsben rztt n. Udvari Krtyn azonban, krtyafigurk formjban szinte az egsz magyar feudlis vilg felvonul.
Vrosainkban a XVI. szzadban a krtyt a kockval egytt hatsgilag igyekeztek tiltani, azonban egyre eredmnytelenebbl.
Az asszonyok nem talltk helytelennek rszt venni ezen idtltsben. Brandenburgi Katalin nagyon szeretett krtyzni.
A klfldrl behozott krtyval egytt az ott dv jtszmkat kellett eredetileg tvenni.
Ksbb fejldhettek ugyan nll magyar jtkok, de az, bizonyos, hogy a mai magyar krtynak nevezett krtya, nem, magyar eredet, hanem bajor.
Tbben voltak a XVII. szzadban, akik a krtyzst eltltk, de gy ltszik a tbbsg nem tartotta veszedelmes szenvedlynek. Az iskolkban az idsebb, fiatalembereknek nagy nnepeken meg volt engedve a krtyzs, mindenesetre erre mutat.
A sakkjtk, mr a trk kor eltt, sem volt ismeretlen nlunk.
A XVI. szzad eleji Magyarorszg legjobb sakkjtkosnak Batthny Ferencet tartottk. 1537-ben messze Itlibl, azrt kelt tra, s jtt Magyarorszgra Bergami Oliver Jnos, hogy Ndasdy Tams budai szllsn Batthnyval megmrkzn. Ugyanebben az esztendben jr haznkban Paolo di Noto olasz sakkmester is. Feljegyeztk, hogy trsalgs s lovagls kzben hrom ellenfelvel folytatott szimultn sakkversenyt.
A tnc, az udvari tnc
A legrgibb magyar vonatkozs adat ferrarai, 1476-bl val, amikor Beatrix menyasszonyknt, nvrhez rkezett, s a ksretben lv magyarok mindjrt az ebd utn magyar tncot jrtak. Szmos levl, napl s feljegyzs rkti meg a magyarok tnct Eurpa szerte.
A magyar tnc kifejezs, habr a korabeli irodalomban is nagyon elterjedt, a tudomnyos kutats szmra alig hasznlhat.
Nem elg ugyanis csak a koreogrfia lersa, ismerni kell a dallamot, esetleg a szveget s a tnc nevt is.
A magyar tnc szhasznlatnak egyik jelentse teht tartalmi, de olyan, amilyet az idegen orszgbeliek tulajdontottak neki.
Msik jelentsben a Magyarorszgon tncolt tncokat jelli. Az udvari tnc kifejezs ketts rtelm, egyik jelentsben szintn a helyet nevezi meg, ahol a tnc folyik: az udvarban.
A msik aspektus ideolgiai, s azt jelenti, hogy a tnc kifejezhet valamilyen sajtos tartalmat, pldul a szerelmet.
Az udvari mulatsgokon, nnepsgeken a tnc szempontjbl kt jl elklnthet rsze volt.
Az els mr gyakran a lakomzs alatt elkezddtt, amikor a terem kzepn vagy akr egy sznpadon, sokszor larcban s jelmezben valamilyen maszkajtkot, szndarabot vagy ms szrakoztat klnlegessget mutattak be az nnepsg rsztvevinek. A jelenlvk, ilyenkor, mint nzk vettek rszt a mulatsgban. Persze gyakran megesett az is, hogy a szereplk a meghvott vendgek kzl kerltek ki.
Az nnepsgnek ebben a rszben, lnyegben, brmit - akr juhsztncot, akr katonatncot – el lehetett adni; valsznleg csak egy lnyeges felttele volt: a produkcinak valamilyen szempontbl klnlegesnek kellett lennie. Vagy maga a szerepl volt hres, hatalmas, vagy a tnc volt ismeretlen, esetleg egzotikusnak tn, vagy a tncos volt rendkvl gyes.
Amikor a klnlegessgek bemutatja vget rt, az egsz udvar tncra kerekedett.
Ha az egyetemes tnctrtnetet vizsgljuk, megllapthatjuk, hogy mg korbban ktfle tnc volt a gyakorlatban: a csoportos s az egyni tnc, addig a pros tnc csak ksbbi fejlemny.
A kzpkori udvar vilgban jtt ltre, hossz vltozsok eredmnyekppen. A csoportos tncban (amikor mr nem elklnlve jrtk a frfiak s nk) a prok hosszabb-rvidebb idre sszekapcsoldtak. Amikor a pros tnc kialakulsnak ideolgiai okt keressk, kt dologra gondolhatunk. A pros tnc jelenthette a hzassg szentsgt, vagy kifejezhette a szerelmi hdolatot is. Amikor ez utbbirl van sz, akkor biztos, hogy udvari tnccal van dolgunk.
Tncfajtk:
- zeuner – csoportos tnc
- germanica pyrrichia – pros tnc
- pros tnc, ezen bell, volt a tapogats tnc, de ez tipikus prvlogat tnc volt
Apor Pter felsorolja, a mulatozskor szoksos tncokat: lengyel vltoz, lapocks tnc, egeres tnc, gyertys tnc, sveges tnc. Ezek egybknt mind csoportos, trsasjtk jelleg tncok voltak.
Kln voltak a lakodalmi tncok.
Az els tncot a nsznagy jrta a nyoszolyasszonnyal, aztn a vlegny a menyasszonnyal, majd a vfly kvetkezett a nyoszolykisasszonnyal. A sorrendbl kitnik, hogy a prok generci szerint kvettk egymst: elszr az sket jelkpez pr, a lakodalom f szervezi tncoltak, ezutn a friss hzasok jttek, s vgl a mg meg nem hzasodott fiatalok jrtk a tncot. Ezt a kttt sorrendet, csak egyetlen kivtel oldotta fel.
A fejedelmi – kirlyi eskvkn az els tncot, mindig maga a fejedelmi pr jrta. A magyarzat nyilvnval: az uralkod fltt nem llhat senki, csak az Isten, s a kirlyi frigy az egsz orszgra nzve is szimbolikus jelentsg.
A lakodalom volt az egyik leggyakoribb alkalom a tncolsra, s mint lthat, klnsen a pros tncra. Nem vletlen teht, hogy amikor a tncot ldzik, elssorban a lakodalmi mulatozsok ellen emeltek szt.
Felhasznlt irodalom:
1. R. Vrkonyi gnes: Magyar renesznsz udvari kultra
Gondolat kiad, Budapest 1987
2. Zolnay Lszl: nnep s htkznap a kzpkori Budn
Msodik, bvtett kiads
Gondolat Kiad, Budapest 1975
3. Radvnszky Bla: Magyar csaldlet s hztarts a XVI. s XVII. szzadban
Helikon Kiad, 1986
Zolnay Lszl: nnep s htkznap a kzpkori Budn – 234. old.
Radvnszky Bla: Magyar csaldlet s hztarts a XVI. s XVII. szzadban – 166. – 171. old.
R. Vrkonyi gnes: Magyar renesznsz udvari kultra – 316. – 317. old.
Zolnay Lszl: nnep s htkznap a kzpkori Budn – 229. – 230. old.
Radvnszky Bla: Magyar csaldlet s hztarts a XVI. s XVII. szzadban – 174. old.
Zolnay Lszl: nnep s htkznap a kzpkori Budn – 230. old.
Radvnszky Bla: Magyar csaldlet s hztarts a XVI. s XVII. szzadban – 175. old.
Zolnay Lszl: nnep s htkznap a kzpkori Budn
|